Главная  |  Форум  |  Статьи  |  Блоги  |  Галереи  |  Консультации по ГВ  |  Расписание занятий
по-русски   latviski
четверг, 29 Июня

Фотоконкурс

Фотозал

Занятия и экскурсии


ilifia


nabassaite.lv



Фотозал

Фотозал

Креатив Лавка

Купи-продай





Jakovs Jakovļevs, pediatrs, medicīnas zinātņu kandidāts, Zīdīšanas konsultantu asociācijas Medicīniskās padomes loceklis

Tulkoja Vineta Rubene


Kā jāēd grūtniecei un jaunajai māmiņai?

Sievietei ir vienlīdz svarīgi uzņemt pietiekami daudz dažādu produktu gan pirms grūtniecības, gan tās laikā, gan arī pēc dzemdībām. Veselīga ēdienkarte veicina tāda mātes piena veidošanos, kas ir vispiemērotākais zīdaiņa augšanai un attīstībai. Vairumam sieviešu grūtniecības laikā uzkrājas zināma tauku rezerve, kas tiek izlietota piena "ražošanai" pirmajos zīdīšanas mēnešos. Ja tādas rezerves nav, tad barības vielas tiek ņemtas no sievietes ķermeņa audiem, un viņa zaudē svaru. Ja sievietes uzturs ir daudzveidīgs, un ēdiena pietiek, tad viņa dabiski apēdīs vairāk olbaltumvielu, minerālvielu un vitamīnu, kas nepieciešami piena izstrādei. Tam tiek patērētas aptuveni 700 kilokalorijas diennaktī. Apaļīga sieviete no tauku rezervēm patērē aptuveni 200 kilokalorijas dienā. Papildus ar ēdienu jāuzņem 400 - 500 kcal, tas ir, piemēram, 200 -300 grami maizes, 250 - 350 grami biezputras vai gaļas. Ja šīs kalorijas tiek uzņemtas ar daudzveidīgu pārtiku, tad automātiski tiek uzņemtas arī nepieciešamās olbaltumvielas, vitamīni un minerālvielas. Ēdot veselīgi, grūtniecei vai zīdītājais nav nepieciešami papildus mākslīgie vitamīni, jo nepieciešamās vielas tiek uzņemtas ar pārtiku. Atcerieties - ja ēdat pietiekami daudz, tad piens veidosies, lietojot jebkādus pārtikas produktus. Ja zīdīšana netiek ierobežota, tad bērns saņems visu, kas viņam nepieciešams. Ja tomēr ir nepieciešami papildus vitamīni un mikroelementi, tad vēlams lietot ar vitamīniem bagātinātus pārtikas produktus. Piemēram, speciālus maisījumus un biezputras, kas paredzētas grūtniecēm un zīdītājām.

Nav nepieciešams ēst pārāk daudz - tas nepalielina laktāciju. Jāēd sev par prieku. Nevajag arī lietot pārāk daudz šķidruma. Pietiek ar to, ka remdē slāpes. Parasti barojoša māmiņa izdzer 1,5 - 2 litrus šķidruma dienā. Karstā laikā šis daudzums palielinās.

Veselīgas diētas pamatā ir augu valsts produkti. Tāpēc jālieto daudz dārzeņu, augļu, kartupeļu, makaronu izstrādājumu, graudaugu un pākšaugu, kombinējot tos ar mazāku daudzumu liesa piena, siera, kefīra un jogurta, kā arī ar liesu gaļu, zivīm un putnu gaļu. Cik vien iespējams, lietojiet vietējos augļus un dārzeņus, īpaši to sezonas laikā. Grūtnieces un barojošas sievietes nedrīkst pielietot dažādas ierobežojošas diētas, jo tas rada nepieciešamo barības vielu trūkumu.

Vielas, kuru daudzums pienā ir atkarīgs no mātes ēdienkartes:

  • jods,
  • selēns,
  • B grupas vitamīni,
  • C vitamīns,
  • A vitamīns.

Ēdot daudzveidīgu pārtiku, visas sīs vielas tiek uzņemtas pietiekamā daudzumā. Tāpēc nav nepieciešams tās uzņemt zāļu preparātu veidā. Tomēr ja kādu no šīm vielām mātes nesaņem pietiekamā daudzumā, tad arī bērnam tās var trūkt.

Vielas, kuru daudzums pienā nav atkarīgs no mātes ēdienkartes:

  • produkti, kas dod enerģiju,
  • olbaltumvielas,
  • kalcijs,
  • dzelzs,
  • cinks,
  • varš,
  • folskābe,
  • D vitamīns.

Tādu preparātu lietošana, kas satur šīs vielas, nepalielina to daudzumu mātes pienā. Ja zīdītāja neuzņem šīs vielas pietiekamā daudzumā ar pārtiku, tad nepieciešamais to līmenis pienā tiks nodrošināts no mātes organisma rezervēm.

Kādi produkti jāierobežo grūtniecības un zīdīšanas laikā?

Grūtnieces un jaunās māmiņas ēdienkartei jābūt daudzveidīgai. Tomēr dažus produktus der ierobežot.

1. Ierobežo ļoti alerģiskus produktus:

  • liels daudzums govs piena un citu sķidru piena produktu
    (drīkst dzert ne vairāk kā 500 ml dienā),
  • zivis,
  • olas,
  • vistas gaļa,
  • zemenes (dārza un meža),
  • avenes,
  • upenes,
  • kazenes,
  • vīnogas,
  • ananāsi,
  • melones,
  • hurma,
  • granātāboli,
  • citrusaugļi,
  • šokolāde,
  • kafija,
  • kakao,
  • rieksti,
  • medus,
  • tomāti,
  • burkāni,
  • bietes,
  • selerijas,
  • kvieši,
  • rudzi.

Šie produkti jāierobežo uzturā, bet nav jāizslēdz pavisam. Piemēram, barojošai māmiņai nevajag apēst glāzi riekstu vai medus dienā. Tāds daudzums šo produktu nepalielinās piena daudzumu, toties var izraisīt alerģiju bērnam.

2. Ierobežojiet tādus produktus, kurus jūsu mazulis slikti panes - viņam rodas kolikas, atgrūšana, vēdera izejas traucējumi, alerģiskas reakcijas. Parasti šādu produktu nav daudz. Izslēdiet tos no ēdienkartes tikai pēc tam, kad novērojat bērnam reakciju uz tiem.

Veselīga uztura principi

1. Lietojiet daudzveidīgu pārtiku, lielākai daļai no tās jābūt augu nevis dzīvnieku izcelsmes.

2. Maizi, miltu izstrādājumus, putraimus, kartupeļus ēdiet vairākas reizes dienā.

3. Ēdiet vairākas reizes dienā dažādus dārzeņus un augļus, labāk svaigus un vietējas izcelsmes.

4. Aizstājiet treknu gaļu un gaļas izstrādājumus ar pākšaugiem, graudaugiem, zivīm, putnu gaļu vai citu liesu gaļu.

6. Dzeriet pienu ar zemu tauku saturu un lietojiet citus piena produktus (kefīru, rūgušpienu, jogurtu, sieru) ar pazeminātu tauku un sāls saturu.

7. Izvēlieties produktus, kas satur maz cukura, lietojiet cukuru mērenā daudzumā, ierobežojiet savā ēdienkartē saldumus un saldinātos dzērienus.

8. Lietojiet mazāk sāls. Kopējais sāls daudzums uzturā nedrīkst pārsniegt vienu tējkaroti (6 grami) dienā. Lietojiet jodēto sāli.

9. Ēdiena tvaicēšana, gatavošana mikroviļņu krāsnī, cepšana krāsnī vai vārīšana palīdz samazināt tauku, sviesta, sāls un cukura daudzumu gatavošana procesā.

Slikta dūša un vemšana grūtniecības laikā.

Parasti piemeklē sievieti grūtniecības pirmajos mēnešos (no 6. līdz 16. nedēļai). Simptomu saasināšanās visbiežāk ir ap 9. - 10. nedēļu.

Derīgi padomi:

  • apēst kādu sausu cepumu vai grauzdētu maizīti ar karstu dzērienu no paša rīta, vēl atrodoties gultā;
  • izvairīties no ēdienu smaržām, tās veicina sliktu dūšu;
  • lietojiet vairāk ogļhidrātiem bagātu produktu, bet mazāk - trekna ēdiena;
  • biežas, bet nelielas maltītes (ik pēc 2 stundām un uz nakti).

Dedzināšana.

Sastopama 30-50% grūtnieču. Var parādīties jau 3. grūtniecības mēnesī. Parasti saasinās 3. trimestrī.

Derīgi padomi:

  • izvairīties no trekna ēdiena, šokolādes, alkohola;
  • izvairīties no tādiem ēdieniem un dzērieniem, kas kairina kuņģa gļotādu, piemēram, tomātu un citrusaugļu sula, ass ēdiens utml.;
  • piens un jogurts nelielos daudzumos var uz laiku atvieglot dedzināšanas simptomus, tomēr, no otras puses, pienā esošās olbaltumvielas un kalcijas var palielināt kuņģa sulas sekrēciju;
  • ēst bieži un nelielas porcijas, neēst daudz pirms gulētiešanas;
  • atpūsties un gulēt uz augsta spilvena;
  • ēst lēni, atpūsties pēc ēšanas.

Grūtnieču aizcietējumi

35-40% grūtnieču mokās ar aizcietējumiem. Galvenais iemesls: organisma hormonu sistēmas pārkārtošanās atslābina zarnu trakta gludo muskulatūru.

Citi aizcietējumu iemesli:

  • nepietiekama šķiedrvielu lietošana pārtikā;
  • fiziskās aktivitātes samazināšanās;
  • dzelzs preparātu lietošana;
  • pastiprināta šķidruma uzsūkšanās zarnu traktā.

Aizcietējumi var radīt hemoroīdus un vēnu varikozo paplašināšanos.

Profilakse un ārstēšana:

  • lietojiet vairāk šķidruma (6-8 tases dienā);
  • lietojiet vairāk šķiedrvielu (25-30 gramu dienā)

Šīs metodes ir vēlamākas nekā caurejas līdzekļu lietošana. Šķiedrvielu daudzumu uzturā palielina pakāpeniski, lai kuņģa un zarnu trakts paspētu pielāgoties ēdienkartes izmaiņām.

Ja diētas izmaiņas nelīdz, tad jākonsultējas ar ārstu par vēderu mīkstinošu preparātu nozīmēšanu.

Atcerieties:

  • alkohols nokļūst mātes pienā, tāpēc nelietojiet to nemaz vai vismaz ierobežojiet alkohola lietošanu;
  • nav zinātniski pierādīts, ka jelkādi alkoholiskie dzērieni palielina piena izstrādi;
  • smēķēšana var samazināt piena izstrādi un tādējādi ietekmēt jūsu bērna augšanu, smēķēšana samazina C vitamīna daudzumu pienā;
  • nekaitējiet bērniņa plaušām - nekad nesmēķējiet bērna istabā;
  • kofeīns nokļūst mātes pienā un var izraisīt bērnam paaugstinātu uzbudināmību un sliktu miegu - tāpēc centieties nelietot pārmērīgi daudz kafijas, tējas un kolas vai tamlīdzīgu dzērienu;
  • daudzi medikamenti nokļūst mātes pienā, tāpēc pirms jebkādu zāļu lietošanas konsultējieties ar ārstu.


Apspriežam rakstu un uzdodam jautājumus šeit




19

Опубликовано: четверг, 19 декабря 2013
Количество просмотров: 15190





© Запрещено использование материалов, опубликованных на KKM.LV, на других интернет-порталах и в средствах массовой информации, а также распространять, переводить, копировать, репродуцировать или использовать материалы KKM.LV иным способом без письменного разрешения администрации



Рига, Латвия
ЧТ, 29/06
день

облачно

/images/weather/d_2_4_0_0.jpg
18°..20°

Ветер В, 5-7 м/сек
Атм. давл. 751..753 мм рт.ст.
ЧТ, 29/06
вечер

облачно

/images/weather/n_2_4_0_0.jpg
19°..21°

Ветер СВ, 4-6 м/сек
Атм. давл. 748..750 мм рт.ст.
ПТ, 30/06
ночь

ясно

/images/weather/n_0_10_0_0.jpg
18°..20°

Ветер В, 4-6 м/сек
Атм. давл. 747..749 мм рт.ст.
ПТ, 30/06
утро

ясно

/images/weather/d_0_10_0_0.jpg
20°..22°

Ветер ЮВ, 3-5 м/сек
Атм. давл. 745..747 мм рт.ст.

Предоставлено Gismeteo.Ru

Сейчас на сайте: 702 гостей и 122 пользователей.
Если у Вас есть вопросы общего характера, деловые предложения или пожелания, напишите нам письмо
© ККМ Клуб 2006 — 2015